Cambodja je bent zo mooi! & soms irritant ;).. - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Jacky Herk - WaarBenJij.nu Cambodja je bent zo mooi! & soms irritant ;).. - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Jacky Herk - WaarBenJij.nu

Cambodja je bent zo mooi! & soms irritant ;)..

Blijf op de hoogte en volg Jacky

01 Mei 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Lieve, lieve mensen!

Daar ben ik weer :) & dit keer vanuit land nummer 4: VIETNAM!
Maar daar gaat dit verslag helemaal niet over, muwhaha ;).

2,5 week Cambodja zijn voorbij gevlogen!
En ik moet zeggen dat het weer een avontuur was :)!
De vluchten vanuit Thailand waren serieus fantastisch, ik dank u daarvoor Bangkok Airways :D.

Eenmaal aangekomen in Phnom Penh was het visum tijd.. En die man had me toch een haast. Volgens mij was meneer nogal geirriteerd dat ik juist geen haast had ;). Buiten stond er een tuktuk op mij te wachten, die mij naar het hostel bracht, wat een luxe!
Ik was redelijk moe na 14 uur reizen, dus op naar bed!

De volgende dag Phnom Penh in om de stad te verkennen. Nee, meneer ik hoef geen tuktuk, ik heb goede benen. Ik denk dat ik dat wel 30 keer heb gezegd.. ok misschien maar 10 keer. Op een gegeven moment negeerde ik ze gewoon, muwhaha. Sommige gingen ook wel een beetje ver moet ik zeggen, wat gaat het jou nu aan wat ik vanavond ga doen meneer tuktuk?! En wat interesseert het mij in godsnaam dat je nog nooit een buitenlander tussen de lakens heb gehad? Die idioot heb ik echt de wind van voren gegeven. Ze waren lichtelijk vermoeiend ;).

Het onafhankelijkheids monument is niet te missen. Het staat namelijk in het midden van een rotonde, erg indrukwekkend moet ik zeggen!
Bij die hele drukke rotonde stonden ook nog een stuk of 25/30 politie agenten... & Ik ben nog nooit in mijn leven zo erg aangestaard/aangegaapt..
Ok, ik snap het wel, Aziaten hebben geen voorgevel en zijn klein en ik ben het tegenovergestelde, maar dit was wel een tikkie overdreven ;)!
Vlakbij het monument stond een hele mooie tempel, waar allerlei rituelen plaatsvonden in verband met het Khmer nieuwjaar. Jaja, het was een nieuwjaar voor deze mensen, midden in april.. gekke aziaten :)!

Tuol Sleng Genocide Museum was de volgende stop, maar het begon me toch te regenen! Ik denk dat ik wel een uur, als het niet meer is, onder een afdakje heb gestaan... & de straten stonden letterlijk blank!
Tuol Sleng was vroeger een middelbare school, maar dit was voordat het gebruikt werd door het rode leger om tegenstanders (voornamelijk hoogopgeleiden) in op te sluiten en te martelen om ze vervolgens naar de killing fields te brengen.
Echt waar, ik kreeg letterlijk rillingen terwijl ik daar liep en al die verhalen las. Op een gegeven moment gaven de gevangen de verschrikkelijkste dingen toe of verraadden ze hun familie. Een hartverschreurende ervaring, maar indrukwekkend tegelijkertijd.

Alleen hierna was ik wel toe aan iets wat meer positief, dus op naar het Olympisch stadion! Ik wist niet of het echt iets voorstelde.. maar het klonk interessant ;).
Op mijn weg naar het stadion kwam ik echter een man tegen die roet in het eten gooide... Zijn dochter ging namelijk in Amsterdam studeren en ik moest direct meekomen om te gaan lunchen met de familie. Hij zei dat het een traditie was tijdens het nieuwe jaar om iemand uit te nodigen voor de lunch. En ik kon zijn dochter dan direct over Amsterdam vertellen. De lunch was niet bepaald mijn ding, maar ik heb netjes mijn bord leeggegeten :).
Toen leerde de broer van de man mij de regels blackjack, hij werkte namelijk in het casino. Maar dit was met voorbedachte rade hahaha!
Die avond daarvoor had hij namelijk veel geld verloren aan een man uit Bunei en met de hulp van zijn nichtje en moi hier, wilde hij dat geld wel even terug gaan verdienen..
Ik ben nog nooit zo snel ergens weggegaan ;).

Eenmaal aangekomen bij het Olympisch stadion, zag ik een winkelcentrum MET EEN BIOSCOOP! De gedachte van het Olympisch stadion was direct verdwenen, ik had nu echt zin in dat portie Chris Evans a.k.a. Captain America <3! En na 2 maanden geen bioscoop was het hemels moet ik zeggen ;).
Op de weg terug naar het hostel, raakte ik een beetje verdwaald (jaja, ALWEER!) en werd ik aangesproken door 3 tuktuk chauffeurs, die mij wel even thuis wilde brengen. Ach, ik was best moe, dus waarom niet!
Ik instappen, nee rijdt die idioot mij alleen maar naar een supermarkt om water te halen om me daarna weer terug te rijden naar die andere 2 tuktuks.. aangezien hij helemaal niet wist waar hij naar toe moest. Ik geef eerlijk toe dat ik toen een lichtelijke neiging kreeg om te gaan slaan.. & het ook bijna deed..
Na veel moeite ben ik er uiteindelijk wel gekomen, maar het was best lastig voor deze meneertjes ;).

De volgende dag begon met een bezoek aan Wat Phnom. Een tempel middenin een park in het midden van de stad. Subtiel zijn Cambodjanen echter niet, helemaal niet wanneer het om geld gaat, & ik had de top nog niet bereikt, voordat mij werd mede gedeeld dat ik 1 dollar moest betalen als buitenlander.. De tempel was het gelukkig wel waard en het uitzicht van de stad ook! Een erg mooi begin van de dag :).
Na het zien van de Tuol Sleng gevangenis de dag ervoor, was het nu tijd voor de killing fields. De weg er naar toe was nogal hobbelig. Mijn tuktuk chauffeur lag helemaal in een deuk en ik hield alles vast wat mij lief was ;).
Het is traditie om baby poeder op het gezicht te smeren met het nieuwe jaar. En op weg naar de killing fields reden we langs vele lokale families die al die toeristen stonden op te wachten. Ze klommen in mijn tuktuk, kusten mij op mijn wangen, op mijn voorhoofd en op mijn handen.
Ik was zo wit dat het leek alsof ik in de cocaine had gebadderd ofzo..
De killing fields waren indrukwekkend en wederom hartverschreurend.
Een audio tour (met een heel slaperige Nederlandse stem) bracht mij langs alle belangrijke punten en legde uit wat, waar allemaal gebeurde of gevonden was.
Op de terugweg richting Phnom Penh stond iedereen weer klaar om mij een witte douche van baby poeder te geven.
Helaas was het koninklijk paleis dicht ivm het nieuwe jaar, dus werd het een alleen een bezoek aan de zilvere pagoda. Ook erg mooi!i
Die avond heerlijk uiteten geweest met een hele gezellige Australische meid genaamd Ashlee.

Ik had het wel een beetje gehad met Phnom Penh, dus op naar Siem Reap!
Het was zo druk ivm het nieuwe jaar, dat er plastic stoelen in de gangpaden werden gezet om iedereen een plekje te geven. Dit was een erg....interessant gezicht. Zo'n 8 uur later arriveerde ik in Siem Reap!

Eenmaal aangekomen in mijn hostel werd ik direct aangesproken door een (hele knappe) kamergenoot, oelala. Of ik samen met hem en 2 anderen pizza wilde gaan eten en daarna naar het circus.
Deze pizza bleek echter geen normale pizza, maar een "happy" pizza. Jawel hoor, een pizza met wiet erop.... haha. Ach, ik moet het toch een keer proberen ;). Oja, met als toetje een halve happy brownie ( die ernstig lekker was).
Het circus stelde niet zo heel erg veel voor, maar ik vergeleek het dan ook met die fantastische ervaring in Shanghai. En in de tussentijd werd ik zo stoned als een garnaal. Eenmaal terug in het hostel ben ik direct in mijn bedje gekropen. Ik was al moe na mijn busreis en die wiet had dit gevoel extra versterkt. Nou, ik moet zeggen dat ik in tijden niet zo goed heb geslapen! 16 hele uren achter elkaar :)! De dag erop was ik helemaal niets waard.. Ik ben alleen even mijn bed uitgegaan om wat te eten om er die avond weer heel vroeg in te kruipen :P.
Siem Reap ligt direct naast Angkor. Dit is een van de belangrijkste archeologische sites van Zuidoost-Azië. Het strekt zich uit over ongeveer 400 vierkante kilometer en bestaat uit tal van tempels, kunstwerken en verbindingswegen. Het archeologisch park Angkor bevat prachtige restanten van de verschillende hoofdsteden van het Khmer Rijk, van de 9e tot de 15e eeuw. De overblijfselen omvatten de beroemde tempel van Angkor Wat en de Bayon tempel in Angkor Thom, met talloze gebeeldhouwde decoraties.
Een must en een highlight van mijn bezoek aan Cambodja! In 2 dagen tijd heb ik heel Angkor gezien. Erg indrukwekkend!!!!

Computers in Azie zijn over het algemeen best langzaam en ik liep ernstig achter met mijn foto's, OOPS! Ik denk dat in totaal zo'n 6 uur achter de computer heb gezeten om zo'n 700 foto's te uploaden. Maar ze waren het waard! Eindelijk konden jullie zien wat ik allemaal gezien heb & dit is pas het begin ;). Tijdens het uploaden stond ineens Jing naast me, een Engelse chick die ik in Chiang Mai had ontmoet! Die avond heerlijke Beef Lok Lak op met haar en haar 2 vriendinnen.

Samen met Emer, een hele aardige Ierse meid, heb ik een hele mooie boeddha bezocht en de waterval die bekend is uit Tomb Raider. Dit bleek echter een plek te zijn waar zo'n 100 Cambodjanen lekker aan het zwemmen en relaxen waren. Daar gingen mijn perfecte foto's ;). Maar mooi was het wel!

Na 2 steden had ik wel weer zin in het strand, dus op naar Sihanoukville in het zuiden! Samen met Jing in de nachtbus! Jing en ik hadden echt de beste plekken en konden onze benen heerlijk languit leggen. In tegenstelling tot de andere hele lange mannen in de bus, die met hun benen in hun nek lagen. Hihi.
De busreis was fantastisch...niet. In het midden van de nacht stonden we plotseling stil! Jaja, we hadden pech..
Na 2 uur stil te hebben gestaan, gingen we weer op weg, maar we reden niet meer dan 15/20 km per uur. Na 12 uur rijden waren we nog niet eens in Phnom Penh. Eenmaal in Phnom Penh aangekomen zijn we overgestapt in een nieuwe bus. 22 uur na vertrek uit Siem Reap waren we EIN-DE-LIJK in Sihanoukville!
Het zicht van het strand en de zee maakte die hele ongelukkige reis, gelukkig weer goed :). Het diner en het daarbij behorende bier aan het strand waren fantastisch. Dit werd dan ook een traditie de komende dagen.
Samen met Jing heb ik het visum voor Vietnam in Sihanoukville geregeld, aangezien dit mijn volgende bestemming was!

Het strand was geweldig! Heerlijk rustig een boek lezen, muziek in mijn oren, ondertussen uitkijkend over de zee. You gotta love it :).

Na Sihanoukville was het tijd om afscheid te nemen van Jing & ben ik samen met de Ierse Emer naar Koh Rong gegaan!
Een eiland 2 uur varen vanaf het vaste vasteland van Cambodja.
Wat een paradijs!! Zo mooi dat het onbeschrijfelijk is. Het is een plek die iedereen gezien moet hebben!
Een fantastisch strand, prachtige natuur en helder groen water.
Het hele ritueel van Sihanoukville werd hier rustig over gedaan, alleen werd het bier vervangen voor cocktails ;) :).

Na Koh Rong nog 1 dag in Sihanoukville doorgebracht, waar het helaas de gehele dag onweerde en in de avond begon te regenen om daarna door te reizen naar Ho Chi Minh city in Vietnam.

Cambodja was interessant, indrukwekkend en letterlijk adembenemend mooi! Op die paar rare. nare hobbels na ;)!

Ik ben benieuwd wat voor avonturen Vietnam voor mijn voeten gooit ;).

Tot de volgende keer!
Heel veel liefde vanuit Vietnam <3

Ps. jullie reacties maken mij zo blij! Ondanks dat ik het naar mijn zin heb, mis ik iedereen wel hoor :). Gelukkig bestaat er technologie!

Ps nr 2. Voor degene die mijn foto's willen zien, hierbij een link naar mijn fotoalbum: http://www.mijnalbum.nl/Album=WCAAQDEM

• 01 Mei 2014 - 07:56

Jan:

Hee schatje
    Heeeeeeerlijk om te lezen.
    Alleen kut dat jou slippers zijn gejat , waar haal je zo gauw een paar met maat 43 vandaan
    ;-)).
    Liefie geniet verder en tot face-time

• 01 Mei 2014 - 10:37

Jolanda:

Hè Jacky, heerlijk verhaal weer om te lezen!
    Wat maak je toch allemaal maffe,leuke,geweldige en interessante dingen mee!
    Veel plezier op je volgende bestemming en blijf voorzichtig hè met al die mafkezen !!!

• 01 Mei 2014 - 22:14

Natascha:

Ha lieve Jacky,
    Wat heb jij weer een hoop meegemaakt zeg! Het is werkelijk prachtig om je verhalen te lezen.
    Ik vind je ook zo ontzettend stoer!! Meid geniet van deze unieke onderneming.
    Liefs Sander en Natascha en een dikke kus van mij ;-)

• 03 Mei 2014 - 21:22

Wilma:

Hallo lieverd
    Hier een berichtje van je oudste tantetje. Wat leuk om weer iets van jouw te lezen.
    Meid ik lag weer helemaal in een deuk. Maar ik moet zeggen wat heb jij weer veel gezien.
    En natuurlijk kom je maffe tuk -tuk mannetjes tegen. Maar ook hele leuke mensen.
    Maar de Angkor Wat zou ik ook nog eens willen bekijken. Geweldig lijkt me dat.
    Wat leuk dat je samen met emer naar Koh Rong ben gegaan. Lekker weertje vast.
    Hier kan je bijna weer je winterjas op zoeken. Het is hier op de dag ong. 14gr.
    Nou Jacky heel veel genieten daar in Vietnam en tot de volgende keer.
    Dag lieverd dikke kus van ons. Wilma en Wim.

• 19 Mei 2014 - 15:15

Nel Ruggenberg:

Hallo Jacky,
    Wat een geweldig stukje reisverslag weer, zag opeens dat ik dit nog niet gelezen had, wat geniet ik mee op afstand!!
    Heel veel reisplezier en tot gauw!!
    Liefs Nel.

• 20 Mei 2014 - 21:41

Karin Jasperse:

hoi lieve jacky en konijn theo
    wat een geweldige verslag heb je weer voor ons opgeschreven ,en wat maak je toch veel mee
    hier in holland is het momenteel heerlijk weer,jij bent natuurlijk allang goed gekleurd ,nou lieve meid heel veel plezier in vietnam we blijven je volgen ik en mij eigen theo[hahaha] dikke kus
    ps wat een lieve kaart van je vandaag ontvangen

• 20 Mei 2014 - 21:54

Cindy:

Hee liefie,
    Dat was weer even mee genieten van al jou avonturen. Fijn dat je het zo naar je zin hebt, dat doet me goed!
    Let je wel goed op je zelf met al die mafkezen, laat ze niet het mooie van je af kijken he ;p
    Heel veel plezier in het volgende land en we blijven je volgen.
    Dikke kus van ons 3