Het land der loempia's, zo ontzettend mooi <3 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jacky Herk - WaarBenJij.nu Het land der loempia's, zo ontzettend mooi <3 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jacky Herk - WaarBenJij.nu

Het land der loempia's, zo ontzettend mooi <3

Blijf op de hoogte en volg Jacky

28 Mei 2014 | Thailand, Bangkok

Chào lieve mensen :)

Wat is Vietnam een fan-tas-tisch land!
In 4 weken tijd ben ik van het zuiden naar het noorden gereisd.
En die 4 weken zijn voorbij gevlogen!

Mijn busreis vanuit Cambodja was heel goed :).
2 hele stoelen voor mezelf, we kregen een flesje water, wat lekkers en er werd zelfs een film gedraaid, wat een luxe!
Oja, we waren ook binnen een mum van tijd de grens over :).

Mijn hostel in Ho Chi Minh was hartstikke gezellig. Gelukkig maar, want ik heb uiteindelijk veel tijd moeten doorbrengen in deze stad.
Ik kwam namelijk weer eens met de feestdagen in stad aan! En dat terwijl ik mijn visum voor India zsm moest aanvragen.. Maar geduld is ook een schone zaak :).

Er zijn meer scooters dan mensen in Ho Chi Minh, haha, nouja dat leek in ieder geval wel zo ;).
Dus op mijn eerste, echte dag heb ik achterop een 'motor' de stad doorkruist.
Deze lieftallige meneer vertelde mij dus ook doodleuk dat het Indiase consulaat dicht was. Hij dacht natuurlijk ka-ching! Ik laat jou de stad wel even zien! Even snel foto's laten maken voor mijn visum, nieuwe slippers gekocht, 2 mooie tempels bezocht en The Amazing Spiderman 2 gezien!
Best een goede eerste dag al zeg ik het zelf.

Die nieuwe slippers moesten ingelopen worden! Dus ook de stad maar ter voet verkend :).
& Oversteken was regelmatig een uitdaging, maar daardoor des te leuker!
Snel mijn visum aangevraagd, naar een dierentuin/botanische tuin geweest en een museum bezocht over de Vietnamese oorlog en de effecten hiervan. Nou, die slippers heb ik goed ingelopen hoor... Met heel wat blaren als gevolg ;). En ze komen nu elke keer terug..
Mijn poezelige voetjes zijn niet zo mooi meer, hahaha.

Afentoe de stad uit is ook wel fijn, dus heb ik een heel weekend lang excursies gedaan. Eerst naar de Cao Dao tempel (waar 3 geloven gecombineerd worden) en de Cu Chi tunnels, die gebruikt werden tijdens de oorlog. De dag daarop naar de Mekong Delta om te zien hoe men daar leeft! Inclusief fruit proeven, Vietnamese zang, groene thee met honing, in een kleine boot met traditionele hoed en daarna in een grote boot de rivier op. Op de terugweg ook nog een bezoek aan een pagoda met 3 gigantische, mooie boeddha's :).

Na die 2 drukke dagen een relax dagje, lees: gewoonweg heel lui zijn en op de kamer blijven tot een uur of 16.00 :).
In de avond ben ik wel wat actiever geweest hoor! Toen was het namelijk tijd voor een bezoekje aan een waterpuppet show, een heerlijk Indiaas diner, kaartspelen en bier drinken :).

Jing was ook nog even in Ho Chi Minh, samen met Valerie! Gezellig de dag met hen doorgebracht, moderne kunst gezien en de zonsondergang in de Bitexco toren met een HEEL DUUR MANGO SAPJE. En hij was niet eens zo lekker :(.

Na 8 dagen was ik stiekem wel een beetje klaar met Ho Chi Minh. Des te blijer was ik toen ik mijn visum kon ophalen, whoopwhoop! Nu nog India zelf in komen ;).
Ein-de-lijk op naar een nieuwe plek! Da Lat!
De rijstijl van een Vietnamees is werkelijk eng te noemen, maar ik ga er maar vanuit dat ze zelf ook graag levend uit de bus willen komen ;).
Ze houden in ieder geval heel erg van toeteren en inhalen. & dat op die niet al te goede wegen ;).

Da Lat ligt in een prachtig landschap met veel landbouw en er zijn heel wat bergen. Het was fantastisch om dit achterop een motor te mogen toeschouwen. Al moet ik wel eerlijk toegeven dat ik hem in het begin wel een beetje kneep. Maar Chan ( jaja, Jacky & Chan) mijn easy rider, had 14 jaar rij ervaring- fieww ;).
Het hostel waar ik in zat, was pas net open en de man die het runde, was onwijs gastvrij en klantvriendelijk. We zijn dan ook met het hele hostel uiteten geweest & het was heerlijk!

Mui Ne was de volgende bestemming. Een fantastische rit in een mini van, met veel te veel mensen, te weinig beenruimte & Aziaten die vieze dingen naast je zitten te eten.. Ik heb het ook zo ontzettend rot ;).
In Mui Ne 5 onwijs leuke mensen ontmoet, die mijn reis in Vietnam extra speciaal hebben gemaakt. Nogmaals bedankt Bettina, Thuy, Lukas, Marian & Shannon! Elke dag heerlijk uiteten ( wat ik gewoon al meer dan 3 maanden doe :O !), een bezoekje aan de witte & rode zandduinen en een dag heerlijk in de schaduw zonnen. Dat concludeert mijn tijd in Mui Ne ;).
Oja, Mui Ne zit vol met Russen, die denken dat iedereen Russisch is, NYET :P!!

Ook Nha Trang zit vol met Russen, deze mensen houden nu eenmaal van een drankje, shoppen en het strand. Hmm.. misschien ben ik toch wel Russisch.. ;). Nha Trang kent een heerlijk, echt heel erg lekker, lokaal gerecht. Dus dat moest geproefd worden!
Mijn 'oh zo mooie' voeten, hadden dringend nieuwe slippers nodig, dus zijn er weer nieuwe Birkenstocks aangeschaft, die mijn voeten nog verder mutileerden.. ;).

Na al die Russen was het tijd voor wat rust! Dus op naar Hoi An met een slaapbus! Nouja, heb niet veel geslapen, maar ik ben in ieder geval heel aangekomen! En daar gaat het om :P. Dit was elke keer weer een opluchting ;).

Het hotel had gewoon een zwembad!Zo fijn want het was oh zo warm! En we moesten een eeuwigheid op onze kamer wachten. Een beetje zonnen en zwemmen is best een welkome afleiding.
In de avond de stad in, wat een leuke stad en zo rustig! Heerlijk!
Bettina was mijn held de volgende dag, toen ze een parasol onze kant op rolde.. Dat maakte t 'zonnen' en relaxen iets aangenamer! In de ochtend hadden we snel op de fiets (jaja, OP DE FIETS!) onze bus naar Hue alvast geboekt en in de middag zijn we weer op de fiets gestapt en hebben we zo'n 10-12 km gefietst! Dat was wel weer even wennen, vooral vanwege de vele scooters en al het andere verkeer.
Die avond weer lekker uiteten met een paar drankjes en drna stappen.

Toen op naar hue, was maar goed dat de rit niet zo ontzettend lang duurde, want Bettina en ik zaten heerlijk met de knieën tegen de stoelen voor ons.
Ik ben zo blij dat ik geen 2 meter ben lieve mensen.
Hue zelf staat vooral bekend om de keizerlijke oude stad en de graven van hun oude keizers. Eerste dag de oude stad gezien. En in de avond weer gezellig stappen na het avondeten. De volgende dag naar de tombes, die waren indrukwekkend! Zoveel ruimte voor 1 persoon.. Ik heb het niet nodig iig ;).
In Hue was verder niet veel te beleven, dus gingen Bettina en ik richting Hanoi

Die busreis was wel heel apart, nouja er was nogal een aparte medewerker die volgens mij niet helemaal 100% was. Gelukkig heb ik deze busreis wel geslapen!
Hanoi is mooi, maar weer zo druk met het verkeer, ik was het oversteken verleerd met al die drukte ;). Of ze rijden er gewoon nog idioter, dat kan ook :p.
Op onze eerste dag in Hanoi gelijk een trip naar Ha Long Bay geboekt en daar moesten we de volgende dag vroeg voor opstaan! Maar dat was het allemaal waard, want het was geniaal fantastisch! In eerste instantie zie je ze alleen van een afstand en ineens BAM! Ben je omgeven door dit mooie natuurverschijnsel! Kayakken was onwijs leuk en de grot was mooi, wel een beetje fake door de aparte verlichting, maar dat mag de pret niet drukken. Van mij hadden ze het rare vieze strandje alleen wel mogen skippen. Teveel mensen op een te kleine ruimte met aardig wat viezigheid in een afgezet stuk zee waar je mocht zwemmen.
In de avond een idioot grappig groepje Engelsen ontmoet die Vietnam op de motor doorkruisen. De meeste van hen hadden mooie verwondingen op hun lichaam, maar oh wat waren ze grappig! En wat konden die gasten drinken..-_-'.
Ze waren maar al te blij dat ze terug gingen naar Engeland en gaven de voorkeur aan de regen ipv aan de zon. Stelletje idioten ;).
Op de terugweg naar Hanoi hebben we loempia's leren maken. Wat helemaal niet zo moeilijk is.. & onwijs lekker, hehe!
Eenmaal weer aangekomen in Hanoi waren daar Thuy, Lukas en Marian weer. En Sharon en Veronica!
Die avond eerst uiteten en daarna op een pub crawl geweest. Was best gezellig, maar op een gegeven moment was ik er klaar mee ;).
Die dag daarop bar weinig gedaan. Op heel laat ontbijten enzo na. Oja, ik was die dag ook helemaal niet lekker, dus ik ben voornamelijk in bed blijven liggen, tot het avondeten. Mijn lieftallige maag sleurde mij overeind :P.

Die dag daarop naar Ninh binh. Maar dat werd nogal een gehaast bezoekje.. Dus op wat lopen en een bezoek aan 2 pagoda's na, bar weinig gedaan. En het was me toch warmpjes. Gelukkig was het landschap mooi! Een soort 'droge' Ha Long Bay.
Die avond voor de laatste keer als totale groep uiteten. Iedereen moet toch een keer zijn eigen weg weer gaan :).
Na 4 dagen en heel wat excursies verder nog maar een klein gedeelte van Hanoi gezien, dus heb ik samen met Bettina nog de stad doorgelopen en toen afscheid van haar genomen. Zelf nam ik die avond de nachttrein naar Sapa! De trein zelf was best ok, bij aankomst snel ontbijten en lopen maar!
Het eerste stuk was 9 km lang en bijna overal lagen grote keien en sommige stukken waren best steil. Niet geheel prettig voor moi, maar het is mij gelukt! Overal werden handen als hulp aangeboden! En het uitzicht was fenomenaal! Echt waar, WOW!
Ik was alleen wel blij toen we bij het lokale dorp waren hoor! Sommige stukken gaven mij toch wel knikkende knietjes ;). De lunch was gelukkig heerlijk en we hoefden nog maar 3 km te lopen, op een meer normalere weg.
Die laatste 3 waren a piece of cake!
Het diner was extra vroeg, want iedereen werd idioot vroeg gedumpt bij het treinstation. Diezelfde ochtend nog aangekomen en diezelfde dag alweer foetsie! Ik moest wel, want ivm mijn visum werd ik gedwongen om snel terug te reizen. Het was daarentegen wel een geslaagde trip!

Mijn laatste volle dag voornamelijk doorgebracht in een eigen kamer. Wat kan dat luxe zijn zeg! Zeker na al die nachten in slaapzalen. Een enorm (zacht)bed & een mooie tv, waar ik goed gebruik van heb gemaakt ;).

27 mei moest ik het land alweer uit & deze dag kwam een stuk sneller dan gedacht. Zoals ik al zei: 4 hele weken zijn voorbij gevlogen!

Het land der loempia's heeft werkelijk waar een plek in mijn hart gekregen <3.

Ondertussen ben ik alweer bijna 14 weken weg van huis & heb ik 4 landen gezien, geproefd en heb ik heel wat mensen leren kennen! Ik voel me bevoorrecht dat ik deze reis kan en mag maken!

Zondag 1 juni is het tijd voor een nieuw avontuur: INDIA!
Tot die tijd chill ik in Bangkok, waar ik gelukkig nog niets gemerkt heb van de situatie die hier gaande is.

Tot de volgende keer schatjes!
Heel veel liefde vanuit Azië <3

  • 28 Mei 2014 - 22:13

    Keessie KeeeeeeeCeeeee:

    Hoi wijffie........... weer leuk verslag .. te gek wat ju allemaal mee maakt .. moet het later nog maar eens lezen te veel {voor mijn dan } Ha ha ha . te gekke vrienden/ reisgenoten echt heel leuk,
    Maar idd denk ik wel eens krijg je helemaal niets mee van dat gezeur in thailand? enne in India was er toch ook een nieuwe leider aan het bewind? ben benieuwd. hou het bieuws over het oosten nu wel meer in de gaten..
    Maar duim wel voor je dat alles goed blijft gaan.... niet dat dat enig invloed heb mrj.. het idee he.. ga je goed.Jacky. hou van je . xxxx

  • 29 Mei 2014 - 22:00

    Wilma Van Velzen:

    Hallo Jacky.
    Wat heb jij weer een hoop gezien en gedaan. Wat een avonturen zeg. Achter op de motor, in een gammele bus , op de fiets, en met de benenwagen ,treinen en kayakken Wow. Ja, over die poezelige voetjes van je. Met nieuwe slippers aan en zulke afstanden gaan lopen oei je zal ze wel gevoeld hebben. Ik hoop dat het met je nieuwe Birkenstocks beter gaat. Je kan volgend jaar wel met de vierdaagse mee doen. Grapje. Wat fijn dat het met je visum ook goed is verlopen. Nu op naar het volgende land. Ben heel benieuwd? En wat je loempiaatje betreft ik hoop dat je in Holland die ook een keertje maakt. Mmm. Nou voor het weer hoef je nog niet terug te komen, al weer drie dagen regen. Maar dat gaat van de week beter worden. Nou lieverd heel veel genieten daar in India en ik kijk weer uit naar je volgende verslag. Veel plezier en van ons een dikke kus.

    Groetjes van ome Wim en tante Wilma. XXXX

  • 30 Mei 2014 - 14:48

    Mandy Jasperse:

    Hoi lieverd,

    Wat een leuk verhaal om te lezen!!
    Jij kan straks in Nederland wel een restaurant beginnen, zoveel verschillende recepten heb jij geleerd!!

    Ik ben echt heel trots op je, dat je zulke avonturen mag meemaken!!

    Geniet nog van je laatste dagen in Bangkok en alvast heel veel plezier in India.

    Loveyouuu

  • 30 Mei 2014 - 22:12

    Monique En Edwin:

    Hoi lief nichtje,

    Ook al is dit de eerste keer dat we via deze weg wat laten horen..
    We volgen je elke keer en zitten dan met een big smile naar het computer scherm te kijken, de buren zullen wel denken...
    Echt geweldig wat je allemaal meemaakt en dat je ondertussen veel reisgenoten leert kennen.

    Geniet er nog van..
    Weet dat we aan je denken!

    Een dikke knuf van ons

  • 11 Juni 2014 - 10:09

    Cor (Ikea):

    Hoi Jack
    Wat een verhaal ik ga het ff op mijn ipad rustig nalezen ik zit met familie zelf in Turkije,
    En morgen weer richting nederland, blijf je volgen en wel voorzichtig aan he! XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacky

Actief sinds 04 Mei 2010
Verslag gelezen: 579
Totaal aantal bezoekers 30488

Voorgaande reizen:

23 Februari 2014 - 25 Oktober 2014

Zuidoost Azië :)

10 Juli 2010 - 07 Januari 2011

Stage@ Hollywood, Florida

Landen bezocht: